Despre Hackathon

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) lansează cea de-a şasea ediţie a hackathonului „Puterea a cincea”. Evenimentul se va desfăşura în perioada 7-9 august 2020 în format online. Tema pe care o propune CJI în acest an este Educaţie media: analizăm, conştientizăm, creăm. Astfel, vom încuraja echipele care se vor înscrie în concurs să creeze instrumente ce vor putea fi utilizate de către învăţători şi profesori în cadrul orelor de Educaţie pentru media, curs opţional pe care l-am lansat în 2017. Totodată, aceste instrumente vor contribui la dezvoltarea gândirii critice în rândul elevilor.

De ce Educaţie media?

Acum, când suntem expuşi unui flux informaţional imens venit din diferite surse, este aproape imposibil să „supravieţuim” fără gândire critică. Asta înseamnă că trebuie să avem capacitatea să analizăm şi să evaluăm informaţia, să ne punem întrebări, să căutam răspunsuri, să găsim soluţii de alternativă şi să nu ne mulţumim niciodată doar cu ceea ce citim pe internet, vedem la televizor sau auzim la radio. Cu alte cuvinte, educaţia media înseamnă să privim lucrurile şi informaţiile prin prisma propriilor trăiri şi convingeri, asumându-ne conţinutul informaţional conştient şi responsabil.

Pentru a dezvolta abilităţile de gândire critică încă de pe băncile şcolii, CJI a lansat în anul 2017 iniţiativa predării în şcoală a disciplinei opţionale Educaţie pentru media. În prezent, cursul este predat la toate cele trei trepte de învăţământ şcolar – primar, gimnazial şi liceal, în acest proces fiind implicaţi 78 de profesori şi peste 3.000 de elevi din mai multe şcoli din ţară. Pentru a veni în ajutorul profesorilor şi elevilor, CJI a elaborat şi manuale de Educaţie pentru media, la toate cele trei trepte de studii, disponibile atât în limba română, cât şi rusă.

Pentru că nu este suficient să fii doar un consumator de informaţii, disciplina opţională Educaţie pentru media îşi propune să ajute elevii să conştientizeze rolul şi puterea mass-mediei într-o societate democratică, să-i înveţe să analizeze critic conţinuturile media şi să distingă faptele adevărate de cele false. De asemenea, cursul îi ajută să conştientizeze pericolele la care pot fi supuşi în cazul în care nu respectă regulile de siguranţă în mediul virtual şi, nu în ultimul rând, îi motivează să devină creatori responsabili de media într-o eră digitală.

În continuarea acestor eforturi, ne-am propus să provocăm echipele participante la ediţia din acest an a hackathonului să elaboreze instrumente care ar dezvolta gândirea critică a elevilor şi ar putea fi utilizate la lecţiile de Educaţie pentru media, pentru a le face mai interactive, interesante şi captivante atât pentru profesori, cât şi pentru elevi. Sugerăm echipelor să consulte conţinutul manualelor de Educaţie pentru media la toate cele trei trepte de învăţământ, care, suntem siguri că pot servi drept izvor de inspiraţie pentru noile instrumente web sau mobile care vor fi create.

Participanţii vor avea la dispoziţie două zile pentru dezvoltarea proiectelor pe echipe şi prezentarea produselor demo.

La eveniment se pot înscrie echipe constituite din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Echipele se vor înregistra pentru participare cu o idee de proiect, iar CJI îşi rezervă dreptul de a preselecta echipele în baza acestora. Ideile de proiect trebuie să corespundă cu scopul şi tema evenimentului anunţate de organizatori. Ca şi în alţi ani, ideile rămân confidenţiale până la anunţarea lor oficială şi nu vor fi făcute publice de organizatori fără consimţământul expres al echipelor.

Pe durata hackathonului, experţii şi mentorii invitaţi vor oferi echipelor consultanţă şi expertiză în format online pentru a-şi dezvolta proiectele.

Patru echipe desemnate câştigătoare de juriu vor beneficia de granturi pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor. După lansare, instrumentele vor fi făcute publice şi vor fi gratuite pentru utilizare.

Formatul evenimentului:

Pe 7 august, va avea loc deschiderea evenimentului în format online, unde echipele înscrise în concurs vor face cunoştinţă cu experţii şi mentorii şi vor avea posibilitatea să-şi prezinte ideile de proiecte, într-un format prestabilit (maxim 2 minute).

În cea de-a doua zi, pe 8 august, cinci experţi vor face prezentări şi master-class-uri pe teme precum: actualitatea educaţiei media, instrumentele Web 2:0 în procesul de predare a Educaţiei pentru media în şcoală, modele de abordare a educaţiei media, cum să ne dezvoltăm capacităţile de discernământ informaţional sau cum trebuie să „citim” ştirile.

Ulterior, echipele vor demara lucrul la proiecte, fiind asistaţi de la distanţă de mentori.

În a treia zi de hackathon, 9 august, echipele vor continua lucrul la dezvoltarea proiectelor, cu ajutorul mentorilor. La sfârşitul zilei, proiectele demo vor fi definitivate, iar prezentările finale, care nu vor depăşi 5 minute, vor fi pregătite conform formatului pus la dispoziţie de organizatori.

La finalul hackathonului patru proiecte vor fi desemnate câştigătoare.

IMPORTANT! CJI va pune la dispoziţia echipelor participante, mentorilor, experţilor şi membrilor juriului o platformă online pentru a asigura o comunicare eficientă pe tot parcursul evenimentului.

Exemple de proiecte care pot fi dezvoltate la media hackathonul „Puterea a cincea”:

• aplicaţii pentru telefoane mobile şi site-uri care ajută elevii să fie vigilenţi în raport cu informaţiile pe care le consumă;

• biblioteci online cu resurse utile pentru consumatorii de media;

• jocuri interactive destinate să sporească interesul elevilor faţă de presă şi să promoveze consumul critic de produse media;

• formulare online de evaluare a cunoştinţelor;

• alte idei inovatoare şi relevante care pot face lecţiile de Educaţie pentru media utile, captivante şi interesante.

Reguli de participare:

  1. Participarea la hackathon este gratuită, dar cu preînregistrare. Vă puteţi înscrie doar în echipă (între trei şi cinci membri). Pentru a fi admişi la etapa de preselectare, trebuie să descrieţi în câteva propoziţii ideea proiectului.
  2. Formularul de înregistrare trebuie să fie completat până la data de 1 august
  3. În prima zi de hackathon, echipele vor avea posibilitatea să-şi prezinte ideile cu care s-au înscris la eveniment (opţional). În ultima zi de hackathon, echipele vor prezenta proiectele dezvoltate şi variantele demo ale acestora. Prezentările trebuie să dureze maximum 5 minute, în formatul pus la dispoziţie de organizatori.
  4. Proiectele trebuie să corespundă următoarelor criterii: I. să promoveze educaţia media şi/sau consumul critic de informaţii; II. să nu fie realizate cu suportul unui partid politic sau să promoveze curente politice.
  5. În cazul în care ideile nu corespund criteriilor enumerate mai sus, acestea nu vor fi înregistrate.
  6. Autorii ideilor înscrise în proiect care vor dori să-şi prezinte ideile în prima zi, vor pregăti prezentările înainte de începerea hackathonului.
  7. Participarea la hackathon presupune implicarea pe parcursul celor trei zile de eveniment. Vă rugăm, să vă planificaţi timpul corespunzător.
  8. În baza prezentării proiectelor în ultima zi de hackathon, un juriu independent va alege cele patru echipe câştigătoare. Acestea vor fi selectate în funcţie de numărul voturilor acumulate, în baza criteriilor de evaluare.
  9. Câştigătorii granturilor vor semna contracte, prin care se vor obliga să implementeze proiectele dezvoltate, în baza unor condiţii prestabilite. Granturile vor fi acordate în tranşe.

IMPORTANT! Aplicaţiile şi instrumentele elaborate trebuie să se încadreze în limita bugetului oferit.

Hackathonul „Puterea a cincea” este un eveniment deschis. Tot ce se va realiza în timpul evenimentului, precum şi prezentările finale vor putea fi plasate de organizatori pe platformele online ale evenimentului. Prezentările online ale experţilor vor fi transmise live.

Criterii de evaluare a proiectelor:

  1. Utilitate
    • Importanţa problemei abordate.
    • Oferirea de soluţii viabile pentru problema abordată.
  2. Proiectul este realizabil
    • proiectele trebuie să propună soluţii concrete şi care pot fi realizate într-un termen real şi cu un buget rezonabil.
  3. Componenta IT/inovaţia – în ce măsură proiectul implică noile tehnologii (site-uri, reţele sociale etc.).
  4. Progresul atins de echipă în timpul hackathonului.

Premii:

Patru granturi a câte 4.250 dolari vor fi oferite de CJI în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)” finanţat de USAID, UK Aid şi implementat de Internews.

Organizatori: Centrul pentru Jurnalism Independent

Evenimentul se va desfăşura în format online.

Înregistrarea la eveniment se face aici.

Resurse:

Pentru a afla mai multe despre educaţia media şi diverse instrumente utile pentru consumatorii de informaţii, vă invităm pe platforma Educaţie mediatică, creată de Centrul pentru Jurnalism Independent.